Alla inlägg den 13 februari 2013

Av Sofia Eriksson - 13 februari 2013 20:03

Efter en natt i det iskalla rummet långt ner i kulverten, mötte jag en mycket trevlig tjej som också går i smärtskolan. Hon hade också ett rum i kulverten men med fönster (!) tv och pentry:) och en extra säng som jag fick hyra in mig på! Sov väldigt gott inatt och vaknade hyfsat utvilad. Nu känns allt lite bättre. Jag har fått lyssna till läkare, arbetsterapeuter och sjukgymnaster. Dom har pratat om smärtfysiologi, anatomi, smärtlindring och olika hjälpmedel i vardagen och på framtida jobb. Imorgon ska det pratas smärtetablering, jag ska också träffa sjuksköterskan som har pratat med läkaren om vilken medicin jag ska prova här näst- JAG VET!! Jag hade ju bestämt mej för att minsann INTE äta mediciner, orkar inte med att dom inte hjälper och orkar absolut inte med alla hemska biverkningar. Men efter samtal med sjuksköterska som menar att medicin används som ett hjälpmedel för att få min kropp och mitt system i balans tror jag ändå på att fortsätta. Så, varför inte. Jag kör! Jag fick träffa en mycket bra sjukgymnast som varnade mig för att hon skulle reta igång min värk men att hon var tvungen att se vad som händer när hon triggar ömma punkter. Vart det domnar/sticker/drar/värker. Hon liknade mina besvär med att jag hade diskbrock från nacken ner till bröstryggen- då har man den smärta jag har. Men- jag har ju inte diskbrock nånstans. Sedan några år tillbaka vet man att långvarig smärta beror på störningar och förändringar i hjärna och ryggmärg, bl a obalans i olika signalämnen (transmittorsubstanser) och dessa signalämnen reglerar smärtimpulserna i olika banor på vägen till och från hjärnan. Om smärtsignalerna är starka och långvariga kan det leda till att nervcellerna blir överbelastade och överkänsliga. Detta kallas sensitisering. Även efter att skadan är läkt, i mitt fall whiplash-rörelsen där min nacke fick en kraftig stukning, så fortsätter nervcellerna att vara överkänsliga. Beröring eller lätt muskelarbete kan leda till att de överkänsliga nervcellerna förstärker signalerna upp till hjärnan. När smärtregleringen inte fungerar normalt kan resultatet bli att signalerna sprids till andra delar av hjärna och ryggmärg vilket innebär att smärtan sprider ut sig i större områden i kroppen, smärtan flyttar runt!Min plan nu är att prova ny medicin, och när jag är uppe i rätt dos ny kontakt med sjukgymnasten här för vidare planering gällande någon form av träning/övningar. Tills dess fortsätta hos min osteopat, få akupunktur hos min sjukgymnast hemma på Öland, äta medicin, stå ut med medicinen och dess biverkningar, ha hopp, ägna mig åt aktiv vila som mindfulness och fortsätta blogga. Nu ska mitt system pressas ner i lugn- bort med minnen från traumat, både psykiska och fysiska.Men nu ska jag bädda ner mig bekvämt och imorgon eftermiddag får jag åka hem till min älskade familj! Lite mer lärd, lite mer förstående och lite mer kunskap. Det känns lite bättre.God natt;)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards