Alla inlägg den 29 maj 2013

Av Sofia Eriksson - 29 maj 2013 16:26

Central sensitisering innebär att nociceptiva neuron (främst i ryggmärgens bakhorn) utvecklar en överkänslighet.Vid central sensitisering sker två typer av förändringar i ryggmärgens bakhorn: funktionella samt strukturella förändringar. De strukturella förändringarna leder till ökad utbredning av smärtan samt utstrålande smärta genom bland annat synapsutveckling och dendrittillväxt. Den funktionella förändringen anses bero på depolarisering av NMDA-receptorer, vilket leder till ökad smärtintensitet. Detta märker jag tydligt nu när jag har en infektion i kroppen. Haft ont i halsen och varit förkyld i några dagar och kroppen och smärtan liksom rusar och accelererar. Allting blir extremt, såsom tröttheten, smärta i nacke, axlar, innanför nyckelben en, händer, mer kramp i fingrarna- främst tumme och pekfinger och kraftigare domningar i armar och ansikte. Kramp under fötter, värk i knäna. Tinnitus-tjuten är extrem jobbiga för tillfället. Jag är alltså inte på topp just nu, men det kommer att kännas bättre då min förkylning lättar.Nu är det dags för middag, falukorv och potatismos!Kram/Whiplashmamman

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards