Direktlänk till inlägg 14 januari 2015

Om nervsmärta.

Av Sofia Eriksson - 14 januari 2015 10:24

Imorse satt jag och min yngsta dotter vid frukostbordet. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och hela tiden satt hon med sin lilla hand på min. Mitt hjärta är så varmt nu. 

Har jobbiga dagar med extremt mycket nervvärk och huvudvärk. Önskar att jag bara hade ont i nacken. Nu är jag helt slut, bara ligger. Jag vill promenera, få frisk luft men jag orkar inte. Igår sov jag hela dagen och faktiskt inatt också. Men utan insomningstablett sover jag dåligt, vaknar hela tiden. Idag känner jag mig lite piggare men det hugger i huvud och nacke. Nervsmärtan retar axlar, armar, händer, ansikte och ner i benen. 


Läst intressant fakta om just nervsmärta, källa: Medtronic

"Nervsmärta eller neuropatisk smärta är en följd av skada ( eller sjukdom) som omfattar nerver, nervrötter, ryggmärg och hjärna. Om skadan finns på en nerv som ligger utanför hjärnan och ryggmärgen kallas smärtan  PERIFER NEUROPATISK SMÄRTA. Den neuropatiska smärtan kan upplevas sombrännande eller huggande och kan komma i attacker. Smärtan kan även stråla ut i en arm eller ett ben.Man kan få känselstörningar i huden som kan bestå av både domningar och överkänslighet. Det är väldigt vanligt att vi men den är typen av smärta känner på följande sätt;

- Rädd för att bli stämplad som en besvärlig patient

- Rädd för att ökad smärta betyder att min sjukdom blivit sämre

-Rädd för att bli beroende av läkemedel. ( Det finns forskning som bevisar att risken att bli beroende av smärtstillande medel för peroner med kronisk smärta är extremt liten)

-Brist på kunskap om olika behandlingsmetoder för smärta

- Rädd att uppfattas som svag

För de miljontals människor som lever med kronisk smärta finns det många olika behandlingsmöjligheter. För läkarna är ofta medicinering ett första alternativ. Andra alternativ kan vara fysisk eller psykologisk behandling, kirurgi, nervblockad eller hjälp via medicinsk utrustning som ryggmärgsstimulering eller medicinpumpar."


Det har snart gått 4 veckor sedan min operation. Jag kan ännu inte känna någon förbättring och är dessutom ganska stel, men jag har ju heller inte rört på mig särskilt mycket. När huvudvärken inte skär så, tänker jag ta små promeader. När det gått 6 Veckor ringer Hans Ericsson, neurokirurgen, mig för att utvärdera dessa 6 veckor. När det gått 3 månader ska jag träffa min sjukgymnast. Då får vi se vad vi kan göra. Men jag måste ge detta tid. Tid att läka, tid att återhämta mig och tid att bli starkare. En väldigt klok vän, som även hon gjort samma operation, sa att eftersom jag varit spänd så länge har jag förmodligen låsningar i både nacke och rygg som gör att nerverna är påverkade så att det hugger i huvudet- mot detta skulle nervblockader kunna hjälpa. Att bli opererad i nacken och nerverna som sitter där, fast och inklämda ger givetvis smärta efteråt då nerverna i nacken sitter så nära smärtcentrum- det är väldigt känsligt område och ju högre upp i bakhuvudet desto mer känsligt. 


Skulle vilja städa, plocka undan tvätt och göra lite fint här hemma men jut nu blir jag kvar i sängen. Dessa måsten är ju inte världsviktiga. Idag tar jag hand om mig själv och skiter i tvätten;)


Kram

/ Whiplashmamman


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Ovido - Quiz & Flashcards