Alla inlägg under maj 2015

Av Sofia Eriksson - 5 maj 2015 19:30

Kära ni,

Så var vi inne i maj månad och solen dyker upp då och då här på Öland. Just nu spöregnar det ute vilket jag tycker är mysigt! Jag och mina döttrar sitter i soffan och äter popcorn och tittar på tv och snart är det läggdags. Maken är på fotbollsträning...utomhusträning! 

Det är svårt att beskriva alla känslor som drar hit och dit just nu i min kropp och min knopp.

På lördag morgon åker jag och min man till Linköping för att träffa Åke Nyström. Vi kommer att bo på Hotell Ekoxen, där ligger också Addoc Hospital där operationen kommer att äga rum på måndagen. Lördag och Söndag kommer Åke att undersöka mig, märka ut mina triggerpunkter och så ska vi prata! Det är vi bra på både Åke och jag...!


Jag kan få plötslig hjärtklappning när jag vilar, antingen beror det på medicinerna eller på nervositeten. Förmodligen både och! Jag sover dåligt, svårt att somna och inatt sov jag knappt något. Kl 03 började jag lyssna på ljudbok av Jonas Gardell, somnade till och stängde av, men sen låg jag vaken i alla fall. Trött idag med andra ord. Sov och när familjen kom hem så skulle jag fixa med mat, det gick sådär...brände såsen osv, tänkte bryta ihop och lägga mig igen men Peter räddade middagen och vi åt tillsammans;)

När det gäller operationen så är det privat och går inte via Landstinget. Därför behövs ingen remiss utan man kontaktar Åke själv. Dessvärre får jag betala operationen själv, strax under 60 000.

Detta kan jag förstås se som väl investerade pengar i mig själv och min hälsa. MEN, då mitt hemlandsting inte kunnat erbjuda mig adekvat hjälp och vård (förutom smärtskola med tillhörande 5 mediciner att prova, vilka inte hjälpte varpå jag blev tillsagd att lära mig leva med min smärta) anser jag att mitt Landsting bör stå för denna kostnad.



Tog upp frågan med vår trevliga och tillmötesgående sjukhuschef, dessvärre blev svaret nej och detta för att Åkes metod under åren varit ifrågasatt. IVO har haft sin utredning men lagt ner och inga frågeteckan kvarstår. Bara ett stort antal nöjda patienter som menar att de fått sitt liv tillbaka. Nu har jag kontaktat chefen för Hälso- och sjukvård och on svarade snabbt att hon tyckte mitt ärende var intressant eftersom jag visade på alternativ behandlingsmetod. På fredag har jag tfn-tid med min husläkare då det är viktigt att min behandlande läkare är med, han har ju varit med från början!

Nästa vecka blir jag kontaktad av sjukhuschefen igen sen får vi se hur vi går vidare. Så nu hoppas jag att Landstinget ska betala detta för mig. Jag vill inte betala så mycket pengar på en operation jag inte hade behövt genomgå om jag inte varit med om bilolyckan. Speciellt inte eftersom sjukpenningen inte gör någon rik.

Nåväl, kanske hjälper mitt landsting mig, kanske inte. Men jag måste försöka. Och jag får inte ge upp. Än.

Men nu gäller det att ladda, äta och sova inför det som komma skall.

Fortsättning följer...


Jag har som sagt 3 döttrar; Agnes 9 år, Lova 7år och Meja snart 5 år. Vad tycker de om att ha en whiplashmamma? Meja tycker: mittemellan bra. Du kommer nog att bli frisk av operationen. Det dåliga är att du inte går upp ur sängen så himla mycket!

Lova: Att du ibland ändå kan va med oss är bra! Det är dåligt att du ligger i sängen nästan hela dagarna, Jag hoppas att du blir bra nu i alla fall...kan du bli helt bra?

Lova tycker jag har förklarat min situation bra, en liten berättelse så barnen förstår varför mamma inte orkar lika mycket som andra mammor, varför jag inte kan vara med på allt. Jag beskriver min ork som en påse med diamantkulor. Jag har en påse, när jag är pigg och orkar följa med är den full, dvs 10 st diamantkulor, men när jag gör saker tar de slut en efter en och till slut har jag jätteont och är jättetrött. Då måste jag vila och äta värktabletter för att min påse ska fyllas på med diamantkulor igen!

Agnes: Jag tycker att det är synd om dig, att det hände det där med olyckan, du är en jättebra mamma. Men det är bra att vi får lära oss mycket, så vi vet vad vi ska göra om det skulle hända. Jag älskar ju dig och tror att du kommer att bli lite bättre efter operationen.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards