Direktlänk till inlägg 15 juni 2015

Bra dialoger.

Av Sofia Eriksson - 15 juni 2015 20:33

God kväll, kära Ni.


Jag har sagt det förut men jag säger det igen; denna läkare jag har, dr Åke Nyström- kirurgen som opererar oss whiplashpatienter- vilken fantastisk människa! Han har ett engagemang för oss patienter som inte med ord går att beskriva. Man måste träffa honom och prata med honom för att förstå hur han på riktigt bryr sig om oss, vill hjälpa oss på flera olika sätt hjälper oss. Han är ett väldigt stort stöd för mig nu. Jag fick all information innan operationen som jag behövde, om själva ingreppet men också hur jag kunde må efteråt. Och efter operationen har det gått lite upp och lite ner, många känslor och rädslor som ska bearbetas. Och Åke finns alltid bara ett telefonsamtal bort vilket känns enormt tryggt. Och ovanligt, när jag tänker på alla läkare jag mött under min tid som skadad...


Jag har haft kontakt med väldigt många personer på olika poster de senaste åren "som skadad" och jag måste säga att jag har haft turen att träffa/tala med väldigt hjälpsamma och tillmötesgående människor. Jag tog kontakt med vår sjukhuschef i Kalmar, Johan Rosenqvist, för en tid sedan. Johan är ett exempel på det jag just beskrev, hjälpsam och tillmötesgående, han kan sin sak och han tar sig tid att hålla en bra dialog med mig.Han är till stor hjälp och för detta är jag väldigt tacksam. 


Just nu befinner jag mig i en slags bubbla. Jag är så fruktansvärt trött, har dessutom blivit förkyld med halsont och hosta. Och mensvärk. Dessutom är jag väldigt smärtpåverkad trots förbättring efter operationen för några veckor sedan. Jag pratade med Åke idag och han beskrev detta så bra, han sa att det är som att promenera med en sten i vardera sko- även om man plockar bort stenen i ena skon och kan promenera vidare, så gör det fortfarande ont... 


Under min operation öppnades två "fönster" vid sidan av mittlinjen. Vid nästa operation, om jag väljer att genomgå en till, kommer jag öppnas längs medellinjen. Det går inte att öppna upp hur mycket som helst vid en och samma operation vilket alltså kan innebära att man inte blir av med all smärta. Och eftersom jag har så mycket smärta kvar i nacke och huvud samt domningar och värk i händer och armar och tinnitus så är jag erbjuden ytterligare en operation. Dock inväntar vi först ett steady state som jag i ett tidigare inlägg beskrev. Att jag blir opererad igen garanterar förstås inte att jag kommer att bli smärtfri men så länge det finns en chans att få minskad smärta kommer jag att ta den chansen. Åke är min chans till en vardag med mindra smärta och ett bättre liv helt enkelt.


  

Ovan ses snitten och vid nästa operation skulle jag alltså få ett vertikalt snitt längs medellinjen.


Jag vill önska Er alla en trevlig midsommar!


Stor kram

/Whiplashmamman





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Eriksson - 28 juni 2020 20:50

    28 juni 2020   Kära Ni! Det är slutet av juni månad och vi har värmebölja på vår vackra ö. Men redan i början av månaden så doppade jag mig! Jag har ju haft svårt att bada då minsta känsla av kyla förvandlades till smärta på min kropp p...

Av Sofia Eriksson - 26 maj 2020 23:08

Operation 10 mars på Spine Center14 maj 2020   Kära Ni! Nu har det gått drygt 2 månader sedan min nackoperation i Stockholm och jag ska i detta inlägg sammanfatta tiden strax före och efter operationen. Sedan följer ett inlägg som är dagbokante...

Av Sofia Eriksson - 10 mars 2020 17:10

Kära ni!   Klockan är nu 17 och jag har just ätit middag på avdelningen. Kokt potatis, kokta grönsaker, blomkål och nån skinksås. Tidigare satt jag en stund i sjukhuskyrkan, där var det lugnt och harmoniskt vilket jag och mitt inre behöver då sis...

Av Sofia Eriksson - 29 januari 2020 19:37

    29 januari 2020 Kära Ni,   Det är onsdagskväll och jag sitter i min favoritfåtölj i min favorithörna i vardagsrummet. Härifrån ser och hör jag allt. Ser just nu två av mina tre älskade döttrar. De ligger i soffan och tittar på tv och mo...

Av Sofia Eriksson - 19 januari 2020 20:59

  18/1 2020   Kära Ni,   Jag är alldeles upprymd, lycklig, varm i hjärtat och försiktigt hoppfull efter veckans besök på Löwenströmska sjukhuset, Spine Center Stockholm. I onsdags åkte jag och min kära mor upp till Stockholm och bodde på et...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Ovido - Quiz & Flashcards