Alla inlägg under april 2019

Av Sofia Eriksson - 9 april 2019 21:44

Kära Ni,


Ibland tar det sin tid innan jag uppdaterar denna blogg. Som jag tidigare skrivit måste jag alltid smälta det jag är med om, allt måste falla på plats. Sedan snurrar ju vardagen på med allt vad den innebär, hämtning och lämning av barn, aktiviteter, middag, läkarbesök och så vidare. 


I mitten av mars körde mina fantastiska föräldrar mig till Stockholm för ett återbesök hos Dr Bo C Bertilson. Han är ju smärtforskare och förklarade för mig att har man smärta så finns det 3 orsaker, alltså 3 förklaringar till varför man har ont. Antingen är smärtan lokal, sk nociceptiv smärta. Man har kanske slagit i tummen och det gör ont i tummen! Smärtan kan också upplevas någon annanstans än där "felet" är, smärtan kommer via nerver, sk neurogen smärta. Eller så visar ej labb eller röntgen och andra undersökningar ingenting och då kan smärtan kallas psykogen. 


Jag har nu genomgått 3 kliniska undersökningar hos Dr Bo C Bertilson och även noggrant fyllt i en besvärsritning där jag med penna skuggat alla punkter/områden jag har smärta och problem. Dessa tillsammans med bilddiagnostik, alltså röntgenbilder, ifrån både mitt hemlandsting och från Upright MRI i London har gett Dr Bertilson en klar bild av min nackproblematik. Att för mig exakt återge hans utlåtande är inte så lätt men jag ska försöka.


Jag har skador och stora förträngningsproblematik i halsryggen, diskoligamentära skador c2-c3 samt c4-c7. Nervstamspåverkan. Stor nervpåverkan på min vänstra kroppshalva, framför allt ansikte, hand, fingrar och fot men även höger arm och hand och fingrar. Smärta i nacke som strålar upp i ansikte och bakhuvud samt ner ut i arm och vidare längre ner. Häromdagen släpade foten efter, jag kände inte att den inte lyftes ordentligt. Obehagligt. Dessutom tappar jag saker hela tiden ifrån min vänsterhand igen. Detta blev ju bättre efter steloperationen 2017, jag fick tillbaka styrka i händer och armar vilket jag saknat under många år.


Det enda som nu kan hjälpa mig nu är friläggning av nerver och steloperation/diskplastik i halsryggen.


Jag är förstås van vid detta smärttillstånd men överraskas med jämna mellanrum av smärtpåslag, helst efter aktivitet av vilket slag som helst, vilket innebär ökad smärta, alla symptom ökar, nackmigrän och illamående. Sängläge, nackkrage. Mörkt rum. Detta medför i sin tur ångest, sorg och oro.


Nu är remiss skickad av Dr Bertilson till Neurokirurgiska mottagningen i Linköping. 

Så nu är det bara att vänta.


Jag mår inte så bra just nu. Smärtan äter upp mig, mitt humör är inte så bra, jag har ångest och är orolig. Oroar mig för att männsikor i min närhet ska tröttna på mig, inte förstå, undra...

Det enda jag vill är att leva, känna inre styrka, känna fysisk styrka och ork. Att kunna arbeta, göra saker jag älskar, klättra i berg och göra långa vandringar i Scottland och i Spanien!


Men. En dag i taget. Nu kör vi på med skola och nationella prov, dansavslutningar och spanskaprov! Sen är det sommarlov!!!


Stor kram

/

Whiplashmamman




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Whiplashmamman


Skapa flashcards